Rövid elbizonytalanodás után úgy döntöttem, folytatom a Delta felújítását. Gondoltam, majd megbánom - de a célhoz közeledve már egyre kevésbé akarja az ember feladni.
A kerekeket és a lánckerekeket kell feltétlenül rendbetenni és használható lesz a motor (akkor még azt hittem). A kerekeknél szinte minden létező probléma előjött: a krómozás nem szép, a ráf üt és nyolcas van benne, a küllők különböző mértékben rozsdásak, a fékfelület nem középpontos. A Riga kerékben 32 küllő van, eltérően az összes többi 16 collos kerékkel, melyekbe 36 küllő kell. Így tehát nem lehet kicserélni a ráfot más motoréra. Újra lehet krómozni, de az tizenvalahány ezerbe kerül ráfonként s az eredmény nem is szép, mert a felületi egyenetlenségek megmaradnak. Ráadásul legalább fél év alatt készül el - szóval ez bukta. Lepolíroztam róla a vakrozsdát és annyi.
A fékdobokat fel kell szabályozni. Ez nem mindig sikerül, mert az alu öntvényben a vas fékfelület néha elfogy, mire sikerül kiegyenesíteni a gyárilag félreközpontozott felületet. Itt nem század meg tizedmilliméterekben kell elgondolni az eltérést, simán 1mm fölötti ütése szokott lenni a fékfelületnek.
A felszabályozáshoz persze szét kell fűzni a kerekeket. És ha már szét van fűzve, akkor legalább a küllőket is sorrakeríthetjük. Elvileg lehet gyártatni Riga küllőket, krómozottakat, de úgy hallottam, ezekkel több probléma is van, és nem is valami olcsók. Ráadásul a Rigák küllői eredetileg nem is krómozva voltak, hanem horganyozva. Szóval ez is bukta, mármint az új küllők - inkább megmentem a régieket. Ezt még azelőtt végiggondoltam, mielőtt szétszedtem volna a kerekeket, így aztán nem is flexszel estem neki a műveletnek, hanem próbáltam kíméletesen szétcsavarozgatni a kerekeket. De hát ez sem ment simán. A Riga küllő ugyanis, eltérően a legtöbb más motor küllőjétől, egyenes és nem hajlított a vége. Így aztán ha kicsit szorul az anya, mert pl. rozsdás, a küllő forogni kezd. Próbálhatjuk megfogni fogóval, de ezzel legfeljebb annyit érünk el, hogy a fogóval megsértjük a megmenteni kívánt küllő felületét. Szóval, remek. Végül ezt a technikát alkalmazva tudtam szétszedni a kerekeket:
Minden egyes küllőt satuba kellett fogni. Három kereket szedtem szét, mert úgy okoskodtam, hogy abból lehet, hogy kettőt össze tudok rakni, és igazam is lett (talán), mert kilenc küllő eltört.
Összeszedtem több motorról is a horganyzandó dolgokat és elvittem a küllőkkel együtt a horganyzóba. Korábban mindig el is készültek vele egy hét alatt, de most nem fehérre, hanem sárgára akartam horganyozni, mivel a Rigán eredetileg is sárga horgany volt. De kiderült, hogy manapság nagyon ritkán horganyoznak sárgára, ezért még mindig (egy hónapja) nem készültek el vele, mert nem gyűlt össze annyi cucc, amivel már hozzáfogtak volna a munkához. Ismerős a helyzet, mert a krómozás is ezért tart fél évig.
Ennyit a kerékről.
A lánckerekeknek is minden elképzelhető bajuk volt: ütöttek, nyolcas volt bennük. Ráadásul az áttételt is meg akarom változtatni, mert most a Delta simán elbírna egy harmadik sebességfokozatot,ami nyilván nem lesz. A nagyobb végsebesség érdekében elölre nagyobb és/vagy hátulra kisebb lánckerék kellene. De elölre legfeljebb 16-os tehető, nagyobb nem fér el (a gyári 15-ös helyett), ám ilyen kis mértékű változtatással szinte semmit nem változik a végsebesség. Hátra kisebb kellene, de más motorok hátsó lánckereke meg sokkal kisebb, mint a gyári (asszem) 34 - a Pony Rometé 26-os. Ez meg már túl nagy változtatás lenne, úgyhogy az lehet a megoldás, hogy az első lánckereken is változtatunk s azt is kevesebb fogúra cseréljük. Szerencsére az első lánckerék viszonylag könnyen változtatható: le kell esztergálni a gyárit az agyig, két oldalt lelapolni, hogy az S 51-es Simson lánckereke rámenjen. Simson lánckereket meg 11-estől 18-asig lehet kapni - igaz, gyakran szar minőségben.
És miközben pakolgattam a kerekek nélküli Deltát ide-oda, gyanússá vált nekem a hátsó villa. Mintha mozogna.
Szétszedtem és sajnos igazam lett. A villa tengelyét elfelejtették bezsírozni, rozsdásodni kezdett, a rozsda érdes felülete meg kidörzsölte a csúszóperselyt. Kb. egy milliméteres lötyögése van a tengelynek - ami a villa végénél, a keréknél majdnem egy centi!
Új persely kell. Mire az elkészül, talán a horganyzás is elkészül. Aztán már csak össze kell rakni a kerekeket, összerakni a hátsóvillát, belefaragni egy hátsó lánckereket - és már lehet is repeszteni a friss tavaszi napsütésben.