Fel akartam adni és el akartam adni a Deltát. Hitegettek négyen is, hogy kell nekik, de végül egyik vevő sem jött el megnézni sem. Így aztán, "hogyha nem kell senkinek, hát az ördög veszi meg", és pihent tovább egy ideig. Tulajdonképpen csak egy kicsit kellene finomítgatni rajta, és használható motor lenne, ami kicsit leharcolt külsejű, de annyit tud, mint újkorában - csak hát nincs szükségem használható motorra, lévén másik három (a VaspaRiga, a Tomos-Mustang és a DNA, sőt az elmúlt héten a Tomos Targa is sokat haladt). Ilyenkor szokott jönni az ötletelés, hogy hogyan kéne átalakítani, hogy érdekes legyen, legalább addig, amíg nincs kész. Arra gondoltam, hogy egy Tomos blokkot kellene beletenni a vázba, de hosszas méricskélés miatt elvetettem az ötletet - a Delta vázának kialakítása teljesen másmilyen, mint amit összhangba lehet hozni a Tomos blokkal. Persze megoldható lenne, de nem lenne szép és gyárinak tűnő.
Persze eszembe jutott az, hogy mi volt az eredeti terv: a lehető legjobban megőrizni a Delta eredetiségét, de tenni bele egy membránt meg egy röpsúlykuplungot. A membrán benne van, a kuplungnak meg többször nekifutottam, de mindig úgy tűnt, nem megoldható. Olyan szerkezetű kuplung nem rakható bele, amilyen a VaspaRigában van, Komar kuplung-alkatrészeket is beszereztem, hogy hátha azzal közelebb kerülök a megoldáshoz, de nem. Közben meg azt is észrevettem, hogy a Delta fokozatkiosztása nem olyan, mint a megszakítós Riga blokké - nincs olyan nagy áttételkülönbség a két sebességfokozat között. Ez normál kuplungnál jó, de nekem nem jó, mert főleg ez adná meg a röpsúlykuplung létjogosultságát. Persze működhet így is a röpsúlykuplung, de jobb lenne, ha nem ilyen lenne a fokozatkiosztás.
Mindenesetre pár nappal ezelőtt elkezdtem újra gondolkodni azon, hogy hogyan lehetne megoldani ezt a kuplung-dolgot. A legegyszerűbb megoldás az lenne, ha simán a Tomos röpsúlyszerkezetét lehetne feltenni a Delta főtengelyére, de hát nem lehet, mert a kuplungagy belső szerkezete nem illik rá. A Delta főtengelye egy tíz ágú csillag, a Tomosé meg sokkal több ágú.
Azon kezdtem el gondolkodni, hogy a tíz az szerencsés szám, mert szimmetrikus. Elvileg nem nehéz lerajzolni, kialakítani egy tíz ágú csillagot. Ha fogok egy vasdarabot, a csillagok hegyét kifúrom pici fúróval, középre meg fúrok egy nagy lyukat, akkor már csak keveset kell reszelni, hogy ráhúzható legyen az egész a tengelyre. Megpróbáltam.
Innen meg már egyszerű a dolog. Fogtam egy Tomos kuplungagyat, levágtam a fölösleges részét, a fenti képen lévő csillagos részt körbevágtam és belehegesztettem az agy belsejébe. Mellé hegesztetem még egy ilyen vasat, majd a már kész részt átfúrkáltam és kialakítottam a másik vasdarabban is a tízágú csillagot, hogy hosszabban, majdnem egy centi hosszan illeszkedjen rá a tengelyre.
Ez tehát készen van. Indítókuplungot kell még kialakítani hozzá. Ez olyasmi lesz, mint a Puch motoroknál - de ez még csak elméletben létezik. A következő bejegyzés erről fog szólni.