A membránt a tomoshop.nl oldalról rendeltem. Megérdemlik a reklámot, mert arányaiban nem drága bolt, s Hollandiából pár nap alatt meg is jött a cucc, s a posta sem volt elviselhetetlenül drága - néhány magyar webshopnál gyorsabb és olcsóbb volt.
A csapószelep lévő fémlapka két ága olyan széles, hogy belefér a Riga henger beömlő nyílásába. Ez persze így túl szép lenne: nem csak a fémnek, hanem a membránlapoknak is bele kell férni - úgyhogy ki kell szélesíteni a beömlő nyílást, ráadásul nagyjából ott, ahol a két csavarmenet van. Szóval elég közel van ez is, de a olyan membránt nem találtam, ami ennél jobban illeszkedett volna.
Elkezdtem készíteni a membránházat. Csináltam egy lemezt, amire fel lehet fogatni a membránt és amit fel lehet csavarozni a hengerre.
Korábban nekem nem tűnt fel, de ezen a képen egyértelműen látszik: a hengeren a két menetes furat az ablaknyíláshoz képest nem szimmetrikusan helyezkedik el. A vaslemezen lévő nyílás szélességében kell kiszélesíteni a henger ablakát - asszimetrikusan.
A következő munkafázisokról nem sok képet készítettem, de igyekszem mindent érthetően leírni.
A membránház két 4mm-es vaslemezből áll. A képen látható a középső négyszögletes nyílás akkora, hogy elférjen benne a membrán házára szerelt membránlapka és akadály nélkül mozogni tudjon. A másik vaslemez ennek a hátoldalára kerül, s ezen akkora lesz a nyílás, hogy a hátoldala illeszkedjen a henger beömlőnyílásához, az elülső oldalán pedig ívesen kövesse a membránon lévő fém határolólemezt s ne érjen hozzá.
A képen is látszik, hogy veszélyesen közel helyezkedik el a hengerhez felfogató csavarok furata és a membránt a vaslemezhez rögzítő két alsó csavaré. A hengerhez felfogató csavaroknak süllyesztett fejűeknek kell lenni, nem lóghatnak ki a vaslemez síkjából, mert ez a tömítési felület lesz. (A fenti képen még nem ezek a csavarok vannak.) Két süllyesztett fejű imbusz csavart használtam ide, s ezeket is átalakítottam egy kicsit: a csavarfej szélességéből körbe leköszörültem valamennyit, hogy kisebb furat kelljen a besüllyesztéshez - így nagyobb tömítő felület maradt.
A membrán két alsó csavarjának furatával nagyjából ugyanez a helyzet, a képen is látszik, fogy a furaton átnézve a henger tömítő felületét láthatjuk. Itt még süllyesztett fejű csavart sem használhatunk, mert a membránház felszerelése után nem tudnánk megfogni, s az anya felszerelésekor megforoghat a csavar a furatba. Ide valójában kisebb furat kellene s a furatba egy tőcsavar - mivel ez két darab 4mm-es lemezen menne át, elég stabilan tudna állni a helyén. Én sajnos ezt későn fedeztem fel, s már akkora lyukat fúrtam ide, amin átmegy az M5-ös csavar - s mivel lusta voltam másik vaslemezt kireszelni, egy egyszerűbb megoldást választottam: a henger felé eső végén besüllyesztettem a furatot, behegesztettem a csavart aztán síkra köszörültem a hegesztés helyét.
Miután mindkét vaslemezt megfelelő méretűre reszeltem, körbe összehegesztettem őket. Sajnos nem készítettem képet a két lemezről külön-külön.
Mivel a membrán most már egy 8mm vastag vasdarabra lesz felszerelve, a határoló lemezek s nyílt állapotban a membránlapkák már csak pár millimétert lógnak túl a vasdarabon/membránházon, úgyhogy a henger beömlőnyílását nem kell mélyen kiszélesíteni.
Az alábbi képen látszik, hogy a belső vaslemez ablaknyílása lényegesen kisebb, valamint kicsit látszik a tömítés alatt a hengerre felfogató süllyesztettfejű csavar is, és alul a két kiálló "tőcsavar".
Felkerülhet a membrán is a helyére.
A membrán másik oldalára egy ugyanolyan 4mm-es vaslemezből készítettem el a karburátor felfogatását. Itt is a már ismert problémával állunk szembe: a karburátort felfogató csavarok vége a lemez másik oldalán nem állhat ki. Mivel itt csak 4mm az anyagvastagság, itt a tőcsavar sem jöhet szóba - itt is a behegesztéses módszerrel rögzítettem a két "tőcsavart".
Eredetileg Simson karburátort terveztem ide, de akadt egy kis probléma. A Simson porlasztó lényegesen magasabb kialakítású, mint a Riga k60-asa. Valamelyest be lehet süllyeszteni a Riga blokkban lévő "tálcába", de nem eléggé. Végülis összeraktam a rendszert ezzel a karburátorral, de nem ez lesz a végső megoldás - mindenesetre leírom, mit csináltam.
A fenti képen látható két tőcsavarra nem lehet föltenni a Simson porlasztó, nem engedi a "tálca" pereme. Rövidebb tőcsavarokra nem lehetne anyát felrakni, a karburátor csatlakozását meg nem lehet ennél magasabbra tenni - sőt, igazság szerint ennél alacsonyabbra kellene tenni, hogy ne a membránlapkák tövéhez csatlakozzon a karburátor; már eleve a feltételezett helyhiány miatt tettem ilyen magasra (s úgy látszik, még ez sem elég magas). Végül mégis sikerült összeküszködni a rendszert: a képen látható lemez alsó két furatát lefelé kinyitottam, kireszeltem, aztán először ezt a lemezt csavaroztam fel a karburátorra, s így felülről becsúsztatva a karburátort a tálcába, már összeszerelhető volt a dolog. Felül két átmenő csavar tartja egyben a membránt és a karburátor lemezét.
Kicsit küszködős, de összehozható így is.
A történetnek itt számomra még nem lett vége. Ezzel a karburátorral nekem nem akart megfelelően működni a rendszer - de ez alighanem a karburátor hibája, mert ez a karburátor korábban más motorokon sem működött tökéletesen.
Megunva a küszködést felszereltem inkább a gyári k60-ast. Ezzel már szebben muzsikált a gép.
Még nem döntöttem el, hogy melyik/milyen karburátor lesz felszerelve. A Simsoné komolyabb szerkezet, nagyobb is a torokátmérője - de a jelek szerint nem nagyon fér el, optimálisan elhelyezni legalábbis (még?) nem tudtam.