Régi motorok (többnyire átalakítva)

  • Verhovetta
  • VaspaRiga
  • Membrovina
  • Babetta-Mustang-Tomos
  • Riga Delta
  • Egyéb motorok (Simson Star, Gilera DNA, Piaggio Ciao, Kárpáti)
  • Tomosz Targetosz

Keresés

Mások blogjai

  • Jawasaki
Delta kuplung - variációk

Delta kuplung - variációk

›
Delta kuplung - variációk

2023/4/23 : vermes tibi Szólj hozzá!

Elővettem a Deltát és türelmesen elkezdtem átvizsgálni. Van egy k35-ös karburátorom, szinte minden készülő motorra ezt rakom rá, mert ez biztosan jó, olyan egyszerű, hogy nem tud elromlani. Beindult vele a Delta, de nem volt meggyőző. Valami gubanc volt a gyújtással, úgyhogy átvizsgáltam a gyújtásrendszert egységről egységre haladva. Kiderült, hogy a trafó nem tökéletes, általában ad szikrát, de néha nem. Kicseréltem egy Tomos trafóra (csak ilyen volt itthon) s megszűnt a motor bizonytalansága. Ezután a k35-öst is lecseréltem utángyártott k60-asra, s most már jól működött a motor. Egy darabig.

A kuplung nem volt a legtökéletesebb, aztán egyszercsak megadta magát:

dscn5222.JPG

Darabokra tört az agy és a lamellák. Alighanem óvatlanul az utángyártott cuccot raktam bele.

Kerestem másik kuplungagyat, gyárit, ami még vasból van, nem spiáterből. Kuplunglamella is új kellett, de azt tapasztaltam, hogy a gyári hajlamos megcsúszni, úgyhogy parafabetétes Romet lamellákat reszeltem bele. Ezek egyébként vastagabbak is mint a Riga bakelitlamellái.

Összeraktam, de nem lett az igazi. Nem emel ki rendesen, de a főtengelyt mégis lefogja, pörgetni kell, hogy ne álljon le a motor. Adagolni, csúsztatni sem lehet igazán. Egyelőre még nem szedtem szét, de már sejtem a hiba okát. Szerintem a kuplung nyomólap közepén lévő tuskó nekinyomódik a főtengely végéhez.

dscn5232.JPG

A képen látható cucc gyári selejt, ez a tuskó több milliméterrel kilóg, ennek sokkal laposabbnak kéne lenni - direkt nem ezt építettem be, de szerintem az sem jó, ami be van most szerelve. A probléma megoldása egyébként viszonylag egyszerű, egy hézagoló alátétet kell tenni a kuplungagy alá. De viszonylag időigényes, leereszteni az olajat, levenni a berúgó kart, a rugót, a deknit, a kuplungot...

Közben a membránháznál gyanúsnak találtam a tömítettséget, úgyhogy ezt is szétszedtem és összeraktam újra. Most fényképeztem is.

dscn5223.JPG

dscn5224.JPG

dscn5225.JPG

dscn5226.JPG

dscn5227.JPG

dscn5228.JPG

dscn5229.JPG

A kuplung ugyan nem működött tökéletesen, de már ki tudtam próbálni a motort. A membránnak köszönhetően egészen alacsony fordulatszámról jól húz - a tirisztoros Riga blokkra ez nem jellemző.

A megszakítós Riga blokkra jellemző, hogy a két sebességfokozat nagyon messze van egymástól; egyesben teljesen ki kell pörgetni a motort hogy kettesbe átkapcsolva éppen el tudjon kezdeni gyorsulni. Ez hagyományos kuplungos motor esetében nem túl szerencsés - röpsúlykuplungos szerkezetnél viszont nem baj, sőt inkább jó. A Deltát is röpsúlyosra terveztem eredetileg, de azóta kicsit elbizonytalanodtam ebben, s ennek az az oka, hogy a membrán éppen alacsony fordulatszámon ad nyomatéktöbbletet, ott, ahol a röpsúlyos motor egyébként nem dolgozik - szóval a kettő ugyan nem üti egymást, de nem is erősíti egymás előnyeit. Most azt tapasztaltam a Deltánál, hogy a tirisztoros blokkon már módosítottak a tervező elvtársak, itt már nincs olyan távol egymástól a két sebességfokozat. Ha rösúlykuplungban gondolkodunk, ez nem előny - vagyis még egy érv (ha gyenge is) a röpsúlyosra alakítás ellen.

Most ez a membrános motor jó erőben van, viszonylag könnyű vele indulni (bár most szar a kuplung), kettesben jól húz - de hamar elérünk a végsebességig. Kellene egy harmadik fokozat, mert erő lenne a motorban. De nincs harmadik, nem is lesz, amit tehetünk a magasabb végsebességért, az az áttétel megváltoztatása, vagyis kisebb lánckerék hátra. De ez meg azzal járna, hogy nehezebben lehetne elindulni a motorral.

A másik dolog, amivel emelhetünk a végsebességen, hogy kihegyezzük a motort; többet pörögjön. Ennek elvileg semmi akadálya, mivel ha fentebb hangoljuk a motort, az alsó fordulatszámon jelentkező nyomatékcsökkenés még nem lesz veszélyes, hála a membránnak.

Szóval, először is rendbe kell tenni a kuplungot. A gyújtótrafót kicserélni utángyártottra. És közben eldönteni, hogy röpsúlyt kapjon-e a motor, vagy felreszeljük. A röpsúlyos megoldás szimpatikusabb, de nagyobb munka. De lehetne olyanra csinálni, mint egy egysebességesre visszabutított Babettát, amiben egyébként van egy "országúti" kettes is ötven fölötti tempó esetére, hogy ne pörgessük szét a motort. Szóval, még nem tudom.

 

 

 

Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Áttételes változás Áttételes változás
  • Röpsúlykuplungot a Deltába 2. Röpsúlykuplungot a Deltába 2.
  • Röpsúlykuplungot a Deltába! Röpsúlykuplungot a Deltába!
  • Lánckerék, kerék, tengely, avagy bármihez nyúlok, azt javítani kell Lánckerék, kerék, tengely, avagy bármihez nyúlok, azt javítani kell
  • Majdnem kész a Delta (?) Majdnem kész a Delta (?)

A bejegyzés trackback címe:

https://vermesmotor.blog.hu/api/trackback/id/tr10018108704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard