Tomost felújítani azért jó, mert még nagyjából minden alkatrész kapható hozzá, nem nagyon kell a börzéken meg fórumokon vadászni. Ez persze felemás dolog, mert a vérbeli veterános azt mondja erre, hogy ez csak legózás, némileg igaza is van. De legózni jó. Csak olykor elég drága, és újabb költekezésekre csábítja az embert.
A Targa hengere rozsdás volt, fúratni lehetett volna, de nem kapni hozzá túlméretes dugattyút. A drágább megoldást választottam: vettem hozzá új hengert. De ha már új hengert vesz az ember, akkor legyen benne némi extra: 65 köbcentis, pörgősebb hengert rendeltem. Hozzá új hengerfejet, a nagyobb sűrítés érdekében.
Aztán az is kiderült, hogy a karburátorral is bajok vannak. Lukas az úszója, a szívató részt valaki tönkretette, meg egyébként is, a 65-ös hengerhez jó volna egy nagyobb torokátmérőjű. Úgyhogy ebből is újat vettem, 15-ö Dellorto-replikát. Jól is működött, de volt vele egy kis gond. Ennél a motortípusnál egy burkolat fedi el a karburátort, a bázbowden előre áll. A z új karburátornak meg felfelé állt a bowden-kivezetése. Próbáltam rárakni a régi porlasztó kanyarcsövét, de még így sem volt jó, a karburátor fedelének kivezetése a réginél ferde, az újnál meg egyenes. Sajnos nem tudtam kicserélni a régire a fedelet, mert a szívató kiakasztó-pöckét valaki levágta. Végül addig túrkáltam az alkatrészeim között, amíg találtam egy ferde kivezetésűt és mégis ki tudtam cserélni. Így már befér minden a burkolat alá.
A Tomos motorja gyárilag le van fojtva, főleg a kipufogó által: nagyon vékony, kanyargó cső csatlakozik a hengerhez. Ezt a fojtást meg akartam szüntetni, úgyhogy vettem egy sportkipufogót, ami lényegesen szélesebb és rezonátoros.
Ez egy nagyon sportos kipufogó. Túlságosan is az. Alsó fordulatszám-tartományban elgyöngíti a motort, fél gáz fölött meg meglódul tőle a motor és jól pörgeti. Ez elvileg jól hangzik, de nekem nem tetszik, hogy ennyire kell pörgetni. Nem kis részben azért nem tetszik, mert ez egy hangos kipufogó, alapjáraton még viselhető a hangja, de felpörögve ordít. Legalábbis én nem ehhez vagyok szokva. És nem is akarom ezt megszokni, úgyhogy egyelőre visszatettem a motorra a régi kipufogót, ezt meg el fogom adni. A fiatal tuningmesterek örülni szoktak, ha a motornak "feltűnő" hangja van.